Pemuda Bisa Menggegar Dunia

“..saya lebih baik menyerah jiwa raga saya kepada Allah daripada mengemis kepada seseorang
pemerintah yang zalim. Jika memang Tuhan menghendaki, maka dengan ikhlas saya menyerahkan jiwa
raga saya ini. Tetapi jika bukan dengan kehendakNya, apa pun yang diperbuat, mereka tak akan dapat
melakukan sesuatu pun atas diriku..!”.

Monday, July 5, 2010

Pidato Semasa Zaman Rasulullah

Jika kita mengimbau kembali Sirah Nabawiyah, Rasulullah S.A.W telah mengajar kita untuk berpidato supaya menyatakan kebenaran. Perpandukan kepada sirah nabawiyah, saya ingin membuktikan bahawa Nabi Muhammad sendiri telah berpidato untuk menyatakan kebenaran yang dibawa.

peringkat permulaan:

Rasulullah S.A.W telah berpidato di atas Bukit Shafa kemudian berseru "Ya Shabaha!" maka kabilah-kabilah Quraisy pun berdatangan memenuhi seruan. Kepada mereka Rasulullah mengajak beriman kepada risalah yang dibawanya,hari akhir dah tauhidullah.

Imam Bukhari meriwayatkan bahagian dari kisah ini dari IBnu Abbas,ia berkata "setelah turun ayat '..dan berilah peringatan kepada kerabatmu yang dekat', Rasulullah segera naik ke atas Bukit Shafa kemudian berseru, 'Hai Bani Adi dan suu-suku kabilah Quraisy yang lain ' hingga berkumpul. Orang-orang datang dan ada yang menghantar wakil untuk meyaksikan sendiri apa yang ingin diucapkan oleh Rasulullah S.A.W. Kemudian Rasulullah menyatakan kebenaranya.

seterusnya semasa dalam Perang Uhud:

Rasulullah berpidato untuk memberikan semangat dalam menghadapi pertempuran itu. Beliau menjanjikan pasukannya akan mendapat kemenangan apabila mereka tabah. Lalu, beliau mengambil sebilah pedang sambil bersabda, "Siapa yang akan memegang pedang ini untuk disesuaikan dengan tugasnya?"
Beberapa orang tampil, namun pedang itu tidak pula diberikan kepada mereka. Kemudian, Abu Dujana Simak bin Kharasya dari Bani Sa'ida tampil seraya berkata, "Apa tugasnya, ya Rasulullah?" "Tugasnya ialah menghantamkan pedang kepada musuh sampai ia bengkok," jawabnya.

Abu Dujana, seorang laki-laki yang sangat berani, mengenakan pita (kain) merah. Apabila ia sudah mengikatkan pita merahnya itu, orang akan mengetahui bahwa ia sudah siap bertempur. Saat itu, ia pun sudah mengeluarkan pita mautnya.

Ia mengambil pedang, mengeluarkan pita, lalu mengikatkannya di kepala. Seperti biasa, ia berlagak di tengah-tengah dua barisan itu bila sudah siap menghadapi pertempuran. "Cara berjalan seperti ini sangat dibenci Allah, kecuali dalam bidang ini," kata Rasulullah setelah melihat gaya berjalan Abu Dujana.

kita seharusnya mengambil iktibar dari peristiwa ini dengan berani berada di khalayak ramai untuk menyatakan kebenaran, bercakap tentang kebaikan dimana sahaja kita berada, dan paling penting tidak terikut dan takut dengan momokan pihak musuh.

Apakah kebaikan yang diperoleh:

1. mengasah bakat dari sudut pengucapan.

2. memastikan masyarakat mendapat maklumat yang betul.

3. menaikkan semangat melawan ke zaliman dan ketidak adilan.

4. mendapat keyakinan diri.

5. dipandang sebagai golongan yang celik maklumat.

keburukannya:

1. masyrakat akan mandom.

2. mudah ditipu dan diperdaya.

3. akal malas untuk berfikir.

saya mengharapkan sesiapa sahaja yang merasakan diri mereka tertindas mahupun ingin menyebarkan risalah islam,maka baiklah kita untuk berpidato dan berani menonjolkan diri untuk menyatakan kepada perkara-perkara yang benar.


No comments:

Post a Comment